Nieuw ontdekte ‘schakelaar’ voor hersengroei mogelijk nuttig bij behandeling van hersenziektes

Wetenschappers hebben ontdekt dat één gen verantwoordelijk is voor de groei van hersencellen: FOXG1. Die vondst kan mogelijk helpen bij de behandeling van bepaalde hersenziektes.

Onderzoekers van McGill University in Canada ontdekten dat de groei van hersencellen afhankelijk is van de expressie van het gen FOXG1. Dit is een belangrijke doorbraak voor de behandeling van verschillende ziektes, zoals microcefalie en bepaalde hersentumoren.

De wetenschappers kwamen tot die conclusie door onderzoek naar de relatie tussen de groei van hersencellen en expressie van het FOXG1-gen. Ze zagen dat de hersengroei bevorderd werd door een hogere expressie van FOXG1, terwijl de groei kleiner was bij een lagere expressie van FOXG1.

Kleine hersenen

Microcefalie is een aandoening waarbij er minder hersencellen groeien, waardoor er kleinere hersenen ontstaan. De onderzoekers zagen dat er een verminderde expressie van FOXG1 was bij patiënten met microcefalie. Bij het kopiëren van een gen, wat nodig is om cellen te kunnen delen, kan er een foutje ontstaan. Door zo’n foutje in FOXG1 kan het gen niet meer tot expressie komen, of in mindere mate. Met behulp van genetische modificatie hebben de wetenschappers het FOXG1-gen weer aangezet in een cellijn van een microcefaliepatiënt. Daardoor begonnen er hersencellen te groeien.

Nu bekend is dat manipulatie van FOXG1 hersencellen meer of minder kan laten groeien, kan dit ingezet worden bij de behandeling van verschillende ziektes. Onderzoekers kunnen de expressie van FOXG1 verhogen bij aandoeningen waar dit laag is, zoals microcefalie. Bovendien vinden wetenschappers vaak een verhoogde expressie van FOXG1 terug in glioblastomen, agressieve hersentumoren die snel groeien. FOXG1 is mogelijk ook een doelwit voor de behandeling van die tumoren.