Sommige hersencellen beschermen zichzelf tegen alzheimer

Door goed schoon te maken zijn sommige hersencellen beter beschermd tegen de giftige eiwitten die alzheimer veroorzaken.

Typisch voor de ziekte van Alzheimer zijn klonteringen van tau-eiwitten en bèta-amyloid-eiwitten in de hersenen. Wetenschappers van de Colombia University en de University of Cambridge concluderen nu dat die opeenstapelingen van het eiwit tau vooral plaatsvinden rondom neuronen die zichzelf niet goed schoonhouden.

De Amerikaanse wetenschappers maakten voor deze studie gebruik van een nieuwe techniek. Daardoor was het mogelijk om individuele hersencellen te bestuderen. De wetenschappers zagen dat neuronen met veel tau-klonteringen een minder effectief zelfreinigend systeem hadden. Dat cellulaire mechanisme zou de tau-eiwitten namelijk van de cellen af moeten halen.

In een tweede experimenten keken de onderzoekers naar muizen. Ze gebruikten een eiwit, het BAG3-eiwit, van het zelfreinigende systeem en zorgden dat het werd ingebracht in de muizenhersenen. Hersencellen met veel van het eiwit ruimden het overvloedige tau vlug op, en cellen met weinig BAG3 hadden veel tau-klontjes.

Onderzoekers wisten al langer dat neurodegeneratieve ziekten zoals alzheimer een invloed hebben op bepaalde neuronen, en niet op allemaal. Maar de reden hiervoor was nog onbekend. De onderzoekers hopen uiteindelijk de ziekte van Alzheimer te kunnen voorkomen of in ieder geval te vertragen.

De bevindingen zijn gepubliceerd in het vakblad Nature Neuroscience