Vrienden ruiken hetzelfde

Goede vrienden delen niet alleen lief en leed, maar ook dezelfde chemische componenten in hun lichaamsgeur. Die gedeelde geur is er al voor de eerste kennismaking.

Hoe schat jij iemand in bij een eerste kennismaking? Door te kijken? Te luisteren? Of door te ruiken? Te wat? We kunnen ons niet voorstellen dat we elkaar net zoals honden zouden besnuffelen om te bepalen of iemand vriend of vijand is. Nochtans doen we dat volgens Israëlische onderzoekers wel, zij het onbewust. De onderzoekers toonden aan dat vrienden die het vanaf minuut één goed met elkaar konden vinden, gelijkaardige chemische componenten in hun lichaamsgeur hebben. Ze gebruikten daarvoor een elektronische neus, en lieten de lichaamsgeuren van vrienden ook door menselijke “ruikers” beoordelen.

Beide experimenten bevestigden dat de geuren van vrienden meer op elkaar lijken in vergelijking met de geuren van willekeurige paren. Straffer nog, de elektronische neus kon op basis van lichaamsgeur voorspellen of het al dan niet zou klikken tussen volstrekt onbekenden. Vrijwilligers, die elkaar dus nooit eerder hadden gezien, moesten een “spiegel-game” spelen. Je kent het wel: je staat tegenover iemand die allerlei bewegingen met handen en benen uitvoert, en jij moet die bewegingen zo goed mogelijk imiteren, alsof je het spiegelbeeld van die persoon bent. De deelnemers stonden op een kleine halve meter van elkaar, zodat ze elkaar - onbewust - konden ruiken. Deelnemers die na de spiegel-game vertelden dat ze een klik met de tegenspeler voelden, bleken ook gelijkaardige componenten in hun lichaamsgeur te hebben.

De elektronische neus kon al voor aanvang van het spel bepalen of het tussen twee onbekenden zou klikken of niet. We lijken dus meer op snuffelende honden dan we zelf denken, aldus de onderzoekers van het Israëlische Weizmann Institute of Science.