Gestrande ISS-crew zoekt taxi naar de aarde

De ruimtecapsule waarmee drie crewleden van het ISS naar de aarde terug zouden vliegen, raakte onlangs beschadigd en vangt de terugvlucht onbemenst aan. Hoe moet de crew dan terug naar de aarde?

Drie leden van de zevenkoppige crew verblijven sinds september in het International Space Station (ISS). Het gaat om de kosmonauten Sergei Prokopiev en Dmitri Petelin, samen met de NASA-astronaut Frank Rubio. Normaal zouden zij in maart naar de aarde terugkeren met de Sojoez MS-22-capsule.

Maar in december werd de capsule geraakt door een meteoriet. De planetoïde was wellicht kleiner dan een millimeter, maar berokkende toch genoeg schade om een bemenste vlucht gevaarlijk te maken. De capsule zet nu haar terugvlucht in zonder crewleden aan boord.

Een wolk van deeltjes lekt uit de Sojoez MS-22. © NASA TV

Intussen is een nieuw plan opgesteld om Prokopiev, Petelin en Rubio naar de aarde te brengen. Op 20 februari zal vanuit het Kosmodroom van Bajkonoer in Kazachstan een andere capsule worden gelanceerd, een Sojoez MS-23. Die zal de ruimtereizigers naar de aarde taxiën. Dat kondigde Joeri Borisov, hoofd van het Russisch ruimtevaartagentschap Roskosmos, aan.

Het waren Prokopiev en Petelin die eerst zagen dat er iets niet pluis was aan de Sojoez MS-22. Ze zouden net een ruimtewandeling maken toen ze een dikke wolk van witte deeltjes zagen ontsnappen uit het achterste deel van de capsule. De schade is zichtbaar op videobeelden van NASA. Wellicht waren het de buitenste coating en een koelunit die beschadigd raakten. De kosmonauten schortten hun ruimtewandeling op.

Met een robotarm stelt kosmonaut Anna Kikina de schade vast aan de Sojoez MS-22. © NASA TV

De reddingsoperatie brengt de agenda van Roskosmos enigszins in de war. De Sojoez MS-23 zou aanvankelijk pas op 16 maart naar het ISS vertrekken, met drie crewleden aan boord: de kosmonaten Oleg Kononenko en Nikolai Chub en de astronaut Loral O’Hara. Wanneer zij wel zullen kunnen vertrekken, is nog onduidelijk. De aanwezige crewleden in het ISS zetten wel gewoon hun werkzaamheden verder.

Bron: Spektrum der Wissenschaft