Aardbeien op Antarctica

23 januari 2017 door Eos-redactie

Duitse poolwetenschappers krijgen hun eigen serre.

Het gesloten systeem Eden ISS bevindt zich in de laatste onderzoeksfase en wordt in oktober naar Antarctica verscheept. In gesimuleerde Antarctische isolatie kweken de onderzoekers 30 tot 50 plantensoorten, waaronder tomaten, paprika’s, sla en aardbeien, en kruiden als basilicum en peterselie, die wat smaak kunnen geven aan de voorverpakte maaltijden voor poolwetenschappers.

De temperatuur op de Ekström-ijsplaat, waar de serre moet komen, kan dalen tot –30 graden Celsius en de zon verdwijnt er maanden aan een stuk. De wetenschappers opteren voor aerocultuur. De planten groeien op rekken en hun wortels hangen in de lucht, waar ze geregeld met voedingsstoffen worden beneveld. Er wordt extra CO2 in de 24 graden warme serre gepompt en 42 Led-lampen zorgen voor rood en blauw licht dat planten nodig hebben om te groeien.

Een stukje vers fruit kan goed zijn voor het moreel van de wetenschappers die op Antarctica moeten overwinteren, maar de serre is meer dan een verwennerij voor poolonderzoekers. Doel van het project is technieken te ontwikkelen om voedsel te produceren in nog extremere omstandigheden, zoals op Mars. (mg)