Zweten om de tijd te weten

Een kleine brandstofcel die zweet omzet in stroom moet ervoor zorgen dat wearables nooit meer aan de lader hoeven.

Een van de grootste bezwaren tegen wearables is dat je ze regelmatig moet opladen. De oplossing, aldus enkele onderzoekers van de Amerikaanse University of San Diego? Laad ze op met je zweet. Wat wel toepasselijk is, aangezien veel slimme horloges en fitnessarmbanden net ontworpen zijn om je aan te zetten tot sporten – en dus zweten.

Het batterijprobleem houdt fabrikanten van wearables al lang bezig. Een typische smartwatch kan maar enkele dagen functioneren vooraleer hij aan de lader moet. Een denkspoor dat al een tijdje op tafel ligt is werken via zogeheten bioenergy harvesting. De batterij van de wearable krijgt dan stroom door de energie die het lichaam zelf opwekt – bijvoorbeeld door te bewegen.

Opladen zonder beweging

Tot nu toe vonden wetenschappers nog geen techniek om met bioenergy harvesting voldoende energie te verzamelen. Bovendien vereist de methode dat je als gebruiker beweegt om de wearable aan de praat te houden. Je smartwatch opladen terwijl je op een bureaustoel zit te werken is ondenkbaar.

De onderzoekers aan de University of San Diego denken dat nu wel te kunnen. Ze ontwikkelden een biologische brandstofcel die reageert op aanrakingen van een vinger. Dat klinkt alsof er opnieuw een beweging vereist is. Maar het is niet de duwactie die energie opwekt, wel het zweet dat aan je vinger hangt. De onderzoekers verwerkten de brandstofcel in een dun, flexibel plaatje dat je aan je vinger kunt bevestigen. Zo kun je je smartwatch zelfs terwijl je slaapt opladen, is het idee.