Minder calorieën, (beetje) meer levenskwaliteit

29 augustus 2012 door Eos-redactie

Primaten die een caloriearm dieet krijgen, zijn gezonder, maar leven niet langer dan soortgenoten met een normaal dieet.

De voorbije decennia toonden meerdere studies aan dat muizen en ratten op een levenslang caloriearm dieet gezonder zijn en langer leven. Deze resultaten doortrekken naar langlevende soorten, zoals primaten en uiteindelijk de mens, is niet vanzelfsprekend. Als verouderingswetenschapper moet je apen hun leven lang volgen, en wachten tot de dieren sterven, om besluiten te kunnen maken.

Dat is wat Amerikaanse onderzoekers hebben gedaan. Sinds de jaren tachtig bestuderen zij een groep rhesusapen, waarvan de ene helft ‘normaal’ eet en de andere helft caloriearm. Na 23 jaar onderzoek is iets meer dan de helft van de apen (die gemiddeld 27 jaar oud kunnen worden) overleden, en publiceren de onderzoekers in Nature enkele tussentijdse resultaten.

Een beetje verrassend, gezien het voorafgaand onderzoek, blijkt dat de apen niet langer leven door minder te eten. De apen op dieet zijn wel gezonder waardoor typische ouderdomsziektes later opduiken, maar de leeftijd van overlijden verschilt amper. De onderzoekers denken daarom dat een hele reeks aan omgeving-, voeding- en genetische factoren het effect van caloriebeperking op de levensduur van langlevende dieren beïnvloedt. (kv)