Eos Blogs

VitB12 en algen, hoe zit dat nu eigenlijk?

Zijn algen een goede bron van vitamine B12?

Vitamine B12, ook wel cobalamine genoemd, is een van de acht B vitamines die er bestaan. Het is een belangrijk vitamine dat we nodig hebben voor de normale werking van ons zenuwstelsel en voor de aanmaak van rode bloedcellen. Het is ook een van de meest complexe vitamines die er bestaan.

Vit12 of cobalamine

Het zijn vooral dierlijke producten die vitamine B12 bevatten en het is daarom dat vegetariërs en vegans vaak aangeraden wordt om VitB12 supplementen te nemen of voedingsproducten verrijkt met VitB12 te eten. Een alternatieve plantaardige bron van VitB12 die echter vaker naar voren wordt geschoven, zijn microalgen. Microalgen zijn de microscopisch kleine broertjes van de macroalgen (ook gekend als zeewieren). Ze worden vaak als supplement verkocht.

Chlorella (links) en spirulina (rechts) onder de microscoop ©Audrey De Cuyper

Tegenwoordig vind je echter ook al andere producten met microalgen of componenten van de microalgen in. Een zeer vaak gebruikte toepassing van microalgen is de blauwe kleurstof (fycocyanine) die tegenwoordig vaak gebruikt wordt als biologisch alternatief voor de chemische blauwe kleurstoffen, o.a. smarties worden gekleurd met deze kleurstof afkomstig van de alg Arthrospira platensis (‘Sprulina’). Echter, zoals hierboven reeds aangehaald, worden microalgen steeds vaker ook aangehaald als alternatieve bron voor VitB12. Er is echter een verwoed debat aan de gang of microalgen nu wel een goede bron van VitB12 zijn. Het probleem ontstaat bij de vraag of de VitB12 aanwezig in microalgen wel de biologisch actieve vorm is of een pseudovorm die niet biologisch actief is. Deze laatste hebben een gelijkaardige structuur als actieve vorm van VitB12, maar zijn dus niet biologisch actief en hebben geen ‘waarde’ als VitB12. Ze worden ook wel eens aangeduid als ‘pseudocobalamine’.  Op dit moment zijn vooral 2 microalgen populair als voedingssupplement en dus een mogelijke bron van VitB12: Spirulina en Chlorella. Beide microalgen worden vaak als ‘superfood’ verkocht omwille van hun gezondheidsvoordelen, maar hoe zit het nu met de VitB12 inhoud? Wanneer we naar de bestaande literatuur kijken dan zien we dat vooral in Spirulina de pseudovorm van VitB12 aanwezig is. Echter, Chlorella blijkt dan weer vooral de biologisch actieve vorm te bevatten. Wanneer er dus specifiek gekeken wordt naar een mogelijke plantaardige bron van biologisch actieve VitB12 is het dus zeer belangrijk de juiste microalg te kiezen en in dit geval is Chlorella dus de beste keuze.