Makaken puberen net als mensen

Hersenscans laten zien dat jonge makaken het moeilijk vinden om impulsen te remmen, net als pubers.

Pubers zijn op zoek naar avontuur en vertonen vaak impulsief gedrag. Toch geldt dat niet alleen voor mensen. Ook ander primaten, zoals makaken, gaan door zo’n fase voordat ze echt volwassen worden. Dat blijkt uit een Amerikaanse review studie van een neurobioloog en een psychiater.

De wetenschappers namen negentig hersenstudies naar het remmen van impulsen onder de loep. Een deel van de experimenten was met mensen gedaan en een deel met makaken. De proeven waren wel steeds vergelijkbaar: de puberende deelnemers, mens of makaak, moesten een geplande actie plotseling onderbreken terwijl ze onder een hersenscanner lagen.

Puberteit bij aap en mens

De onderzoekers vergeleken de resultaten van de studies met elkaar. Ze zagen dat het afremmen van een geplande respons in de hersenen van de makaken er grotendeels hetzelfde uitzag als in de hersenen van de mensen. Ook zagen ze dat de prefrontale cortex zich op eenzelfde manier ontwikkelt gedurende de puberteit. Het hersengebied is betrokken bij onder meer plannen en het controleren van impulsen.

De prefrontale cortex rijpt doordat verbindingen tussen hersencellen sterker worden en doordat niet-gebruikte verbindingen worden verbroken.

Pubergedrag is belangrijk voor het vormen van het volwassen brein, menen de onderzoekers. Je doet namelijk veel ervaringen op waar je iets van kunt leren.

De bevindingen zijn gepubliceerd in het vakblad Trends in Neuroscience.