Onderwaterlawaai drijft visscholen uit elkaar

28 september 2017 door SST

Geluidsgolven reiken heel ver onder water. Het heien van palen voor de kust kan makkelijk de diepzee bereiken. Vissen raken erdoor in de war.

Voor het eerst hebben wetenschappers het effect van onderwatergeluid op het groepsgedrag van vissen onderzocht. Tot nu hadden ze dit enkel gedaan voor het individuele gedrag. Britse biologen bestudeerden in totaal 450 exemplaren van de zeebaars, die ze in aquariums onderverdeelden in scholen van telkens vier vissen.

Toen de onderzoekers onder water opnames afspeelden van geluiden geproduceerd tijdens het heien van palen in de zeebodem – voor windmolens of pieren aan de kust – ontwaarden ze een duidelijk effect. Het strak geregisseerde schoolzwemmen bleek aangetast: de samenhang en vooral de individuele coördinatie van de baarzen was compleet zoek.

De biologen denken dat de vissen hierdoor een gemakkelijkere prooi zijn voor roofvissen, precies omdat het zwemmen in scholen hiertegen bescherming biedt. Als volgende stap in hun onderzoek willen de vorsers het effect van onderwaterlawaai gaan onderzoeken in reële, natuurlijke omstandigheden.