Slim is sexy

Parkietenvrouwtjes laten hun partner vallen als een baksteen voor een slimmere man.

Vogelvrouwen houden van een man die strak in het verenpak zit en een aardig deuntje kan zingen. Maar moet hij ook slim zijn? In het vakblad Science tonen Chinese en Nederlandse biologen aan dat vrouwelijke grasparkieten een intelligente man verkiezen.

Het lijkt logisch dat slim zijn een evolutionair voordeel oplevert. Al was het maar omdat het je kans vergroot om in leven te blijven, en je te kunnen voortplanten. Minder duidelijk is of intelligentie je als kandidaat partner een streepje voor bezorgt. Dat vrouwelijke vogels een voorkeur hebben voor mannetjes die mooi kunnen zingen, en dat zangtalent gelinkt is met een hogere intelligentie, is bekend. Maar of het echt die intelligentie is die de doorslag geeft, dat kunnen biologen op basis van die vaststelling niet besluiten.

Doosjes openen

De Chinese wetenschappers lieten vrouwelijke grasparkieten kiezen tussen twee partners. Het mannetje dat het niet had gehaald, gaven ze stiekem een cursus zaadjes uit doorzichtige doosjes halen. Vervolgens kregen beide mannetjes in het zicht van het vrouwtje doosjes voorgeschoteld. Het getrainde mannetje opende die probleemloos, terwijl het uitverkorene, niet getrainde mannetje wat klungelde.

Dan was het moment van de waarheid aangebroken. De parkietenvrouwtjes konden opnieuw hun voorkeur voor één van beide mannetjes duidelijk maken. Dit keer kozen ze voor het mannetje dat erin was geslaagd de taak tot een goed einde te brengen.

Vallen de vrouwtjes hier voor het intellect van de man? Helemaal zeker is dat niet, merken andere biologen op. De vrouwtjes hadden zelf geen ervaring met het openen van doosjes. Beseffen ze dan wel wat een cognitief uitdagend taakje dat is? Misschien denken ze wel dat je er gewoon heel sterk voor moet zijn. Ondanks die beperking doet het onderzoek meer dan eerdere studies vermoeden dat slim zijn sexy is.