Eos Special

Antimaterie in de auto

Met een nieuw project hoopt een fysicus antideeltjes te vangen, bewaren en in een bestelwagen te transporteren.

Zodra antimaterie in botsing komt met materie, heffen de twee elkaar op. De gezamenlijke massa wordt volledig omgezet in energie, en die wordt weggedragen door bosondeeltjes. Uit die vernietiging kunnen fysici informatie halen over materie. Astrofysici gebruiken het proces dan weer om de samenstelling van neutronensterren verder te ontrafelen.

Tussen twee onderzoeken door houden wetenschappers aan het CERN antideeltjes op een zekere afstand gescheiden van deeltjes. Dat brengt ongemakken met zich mee. Antideeltjes voor langere tijd bewaren is erg moeilijk. Ze vangen en transporteren is dat nog veel meer.

Met een nieuw project hoopt fysicus Alexandre Obertelli een miljard antiprotonen te vangen, bewaren én vervoeren. Hij werkt aan een reservoir waarin hij de antiprotonen aan een temperatuur van -269°C voor langere tijd stabiel kan houden. Het reservoir past in een bestelwagen.

De antideeltjes kunnen dan in een andere faciliteit aan het CERN in botsing worden gebracht met materie. ‘Het project zou het gebruik van antimaterie weleens kunnen democratiseren’, zegt Obertelli. In 2020 wil hij de eerste botsingen produceren.