Na kloonschaap Dolly: apen Zhong Zhong en Hua Hua

Chinese wetenschappers hebben voor het eerst makaken gekloond op dezelfde manier als het beroemde schaap Dolly.

Zhong Zhong en Hua Hua – genoemd naar Zhonghua of Chinees volk – zijn niet de eerste gekloonde apen. In 1999 kwam Tetra al ter wereld, een gekloonde rhesusaap. Die was het resultaat van embryosplitsing. Die techniek heeft als nadeel dat je slechts een beperkt aantal klonen tegelijk kan creëren.

Nu melden wetenschappers in het vakblad Cell dat ze dezelfde techniek hebben gebruikt waarmee ruim twintig jaar geleden het schaap Dolly is gekloond. Bij somatische celkerntransfer halen wetenschappers de kern uit een lichaamscel en injecteren die in een eicel, die vervolgens wordt aangezet om te delen.

Zhong Zhong.

Tot dusver bleek het erg moeilijk om primaten te klonen met somatische celkerntransfer. De onderzoekers slaagden erin genen uit te schakelen die de ontwikkeling van het embryo remmen. Ze ontdekten ook dat de methode beter werkt als je celkernen gebruikt uit foetale cellen, zoals fibroblasten, die een belangrijke rol spelen bij de aanmaak van bindweefsel.

Volgens de onderzoekers kunnen gekloonde apen helpen om de functies van genen en hun rol bij ziektes te achterhalen, door apen te kweken die genetisch identiek zijn, op één gen na.