Eos Bibliotheek

Onverwachte ontdekking van twee nieuwe gekkosoorten in Thailand

In het kort

Een team van onderzoekers heeft twee nieuwe gekkosoorten ontdekt, beide op een totaal onverwachte plaats.

Een team van onderzoekers uit Thailand en België heeft twee nieuwe gekkosoorten ontdekt, beide op een totaal onverwachte plaats: naast een beroemde boeddhistische tempel in Cha-Am en in het midden van de stad Ranong.

De twee nieuwe soorten behoren tot het geslacht Dixonius, een groep kleine gekko’s die op de grond en in rotsen leven.

De rijke biodiversiteit van Thailand is nog lang niet volledig geïnventariseerd. Olivier Pauwels, Curator Vertebraten van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen, inventariseert en beschrijft al meer dan 20 jaar reptielen samen met zijn Thaise collega Montri Sumontha (Ranong Marine Fisheries Research and Development Station). Samen ontdekten ze al talloze nieuwe soorten in afgelegen gebieden over heel Thailand. Maar hun meest recente ontdekking van twee nieuwe gekkosoorten deden ze op twee totaal onverwachte plaatsen ..

Boven: Cha-Am leaf-toed gecko, Onder: Ranong leaf-toed gecko. (c) Montri Sumontha

Ginkgo-tenen

De twee nieuwe soorten behoren tot het geslacht Dixonius, een groep kleine grond- en rotswonende gekko's. Ze worden soms ook "leaf-toed" gekko's genoemd, verwijzend naar de vorm van het kleefkussentje op het uiteinde van hun tenen, die doet denken aan een ginkgoblad. Dixonius-leden zijn over het algemeen minder dan 10 centimeter lang, inclusief staart, en eten vooral insecten en kleine spinnen.

Van Tempel ...

"We vonden de eerste nieuwe soort op een heuvel op slechts een paar kilometer van het strand van Cha-Am. Deze heuvel herbergt een beroemde boeddhistische tempel, Wat Nikhom Wachiraram, die jaarlijks door duizenden reizigers wordt bezocht. Niet bepaald een plek waar je veel onbekende soorten verwacht", lacht Pauwels. De gekko kreeg de wetenschappelijke naam Dixonius pawangkhananti, opgedragen aan de Thaise zoöloog Parinya Pawangkhanant. De voorgestelde Engelse naam is “Cha-Am leaf-toed gecko”. Dus nu heeft zelfs de toeristische hotspot Cha-Am zijn eigen unieke gekkosoort!

... tot Tuin

"De tweede ontdekking was nog verrassender" zegt Pauwels. "De soort werd voor het eerst gevonden door Montri, in een tuin binnen een paar meter van zijn kantoor in de stad Ranong, waar hij al verschillende jaren werkte!" De onderzoekers noemden de nieuwe soort Dixonius dulayaphitakorum, met als Engelse naam - je raadt het al - “Ranong leaf-toed gecko”.

De twee nieuwe soorten werden beschreven in het wetenschappelijke tijdschrift Zootaxa. Deze nieuwe gekko's zijn respectievelijk de 10e en 11e soort in hun geslacht en brengen het aantal Dixonius-soorten dat endemisch is voor Thailand op vijf.