Fantastisch

Rare vogels scoren altijd

Welke vogels zijn succesvol op Instagram? Duitse wetenschappers zochten het uit.

Je denkt dat je de perfecte vogelfoto hebt gemaakt, plaatst hem op Instagram en vervolgens gebeurt er … niets. Amper likes. Nul reacties. Wat doe je toch verkeerd? Duitse wetenschappers zochten het uit en identificeerden de eigenschappen die een vogel moet bezitten om hoog te kunnen vliegen op Instagram. De onderzoekers bekeken meer dan 27.000 foto’s met likes van in totaal bijna 3,5 miljoen gebruikers.

De kleur blijkt een argument(je) te zijn om een Instagram-foto leuk te vinden: blauwe en rode vogels lokken meer reacties uit dan gele en groene. Portretten of bijzondere gedragingen doen het over het algemeen ook goed. Maar de doorslaggevende factor is het uiterlijk van de vogel: hoe unieker die eruitziet, hoe meer hartjes onder de foto.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat misschien wel de vreemdste van allemaal de titel van ‘meest instagrammable vogel ter wereld’ krijgt. Het gaat om de schijnbaar altijd knorrige uilnachtzwaluw, een nachtvogel afkomstig uit Australië en Zuidoost-Azië. De uilnachtzwaluw heeft ogen aan de voorkant van zijn kop, wat hem volgens de onderzoekers een menselijke blik geeft. Die lijkt bovendien altijd op onweer te staan. De blik en zijn eerder warrige verenkleed maken van de vogel een echte vreemde snuiter. En vreemde snuiters doen het goed op sociale media (ook als ze geen vogel maar mens zijn).

De Duitse wetenschappers beoordeelden de vogelfoto’s aan de hand van hun zogeheten Aesthetic Appeal-score. Het is een maat voor de esthetische aantrekkingskracht van een foto, gebaseerd op Instagram-gegevens. Of eenvoudiger: waarom mensen op ‘vind ik leuk’ drukken.

Ze kijken daarbij niet alleen naar het aantal likes, want die hangen ook af van het bereikte publiek. Belangrijker is onder meer hoeveel Instagram-gebruikers een foto in een bepaalde tijd haalt. Op basis van die data achterhalen de onderzoekers of een foto bijvoorbeeld 25 procent meer likes kreeg dan de blootstelling aan het publiek alleen kan verklaren.

De uilnachtzwaluw blijkt dus een Instagram-kanon te zijn. Maar volgens de studie kunnen ook gewone vogels, zoals duiven en eksters, het zeer goed doen. Neem je camera dus maar terug in de aanslag en wacht tot die ekster in je tuin een grappige duckface maakt.