Natuur & Milieu

Vijf tips om insecten te helpen

Hoe maak je van je tuin een paradijs voor insecten?

Dit is een artikel van:
Natuurpunt

Plant of zaai wilde nectarplanten

Vlinders en andere insecten voeden zich vooral met nectar. Werk daarom vooral met inheemse bloemen die veel nectar produceren, zoals koninginnenkruid, wilde marjolein, slangenkruid of kattenstaart.

Zorg voor nestgelegenheid

Leuk zijn nestblokken voor solitaire bijen, die je zelf kan knutselen of kan kopen in de webshop Natuurpunt Winkel. Ook voor vlinders, oorwormen, lieveheersbeestjes en hommels kan je een specifiek insectenhotel ophangen in je tuin.

Dood hout zorgt voor leven

Dode takken of stammen moet je niet meteen verbranden of weggooien. Snoeihout kan je verwerken in een mooie takkenwal die als afsluiting kan dienen. Onder een hoopje dode takken of houtblokken vinden niet alleen insecten, maar ook salamanders en egels hun toevlucht.

Maak van je gazon een nectarfestijn

Wie een groot gazon heeft, kan ervoor kiezen om ten minste een deel ervan om te vormen tot bloemrijk grasland. Dat hoef je slechts een- of tweemaal per jaar te maaien. Je zal zien dat sprinkhanen, wantsen en vlinders vanzelf verschijnen.

Water is een bron van leven

Als je voldoende ruimte hebt, kan je kiezen voor de aanleg van een waterpartij. Zelfs met een minivijver in een kuip of ton trek je al snel libellen en bootsmannetjes aan

Ben jij benieuwd welke en hoeveel insecten in jouw omgeving gezien worden?

Doe mee met de Insectenzomer van Natuurpunt en help zo de wetenschap.