Waarom vrouwen vaker migraine hebben

Veranderingen in oestrogeenlevels zorgen dat de hoofdpijn sneller komt.

Bij vrouwen komt migraine bijna drie keer zo vaak voor als bij mannen. Volgens Spaanse wetenschappers van de Universiteit Miguel Hernández zijn geslachtshormonen de oorzaak van deze opmerkelijke man-vrouwverschillen. In het vakblad Frontiers in Molecular Biosciences schreven ze een review over de al bestaande onderzoeken over dit onderwerp.

De wetenschappers verklaren ook hoe de hormonen mogelijk de migraine aanwakkeren. Oestrogeen, en mogelijk nog andere geslachtshormonen, beïnvloeden de nervus trigeminus. Dat is een zenuw die alle zintuigelijke prikkels van het gezicht naar de hersenen stuurt. Schommelingen in hormoonlevels maken de zenuwcel en zijn omringende bloedvaten gevoeliger voor de uitlokkers van migraine, bijvoorbeeld licht, geur en geluid.

Zowel mannen als vrouwen hebben oestrogenen. Bij vrouwen zijn de aanwezige concentraties hoger en zijn er vaker pieken en dalen in oestrogeenlevels, vooral tijdens de overgang en menstruatie. Precies in die periode hebben vrouwen vaakst last van aanvallen.

Mogelijk spelen de hormonen in op de ionkanalen van de zenuwcel en bloedcellen. Deze kanaaltjes kunnen open of dicht staan. Zo regelen ze de gevoeligheid van de cellen op prikkels van andere cellen.

De wetenschappers schrijven nog wel dat er meer onderzoek nodig is om de complexe werking van de hormonen en de link met migraine beter te begrijpen. Tot nu toe zijn er enkel experimenten met dieren gedaan of met gekweekte cellen in het lab. Eerst is het tijd om mensen met migraine te onderzoeken. Uiteindelijk hopen de onderzoekers gepersonaliseerde behandelingen te kunnen geven aan migrainelijders.