Nabijheid van een zieke verandert lichaamsgeur

De lichaamsgeur van gezonde muizen verandert als ze in de buurt zijn van zieke muizen, mogelijk om uitbraak van de ziekte te voorkomen.

De lichaamsgeur van gezonde muisjes gaat lijken op die van zieke muizen als ze in dezelfde ruimte zitten, zo concluderen Amerikaanse wetenschappers deze week in Scientific Reports. Mogelijk zorgen de zieke muisjes voor een biologische verandering in de gezonde muisjes. Die veranderingen brengen geuren met zich mee die vervolgens de sociale contacten beïnvloeden en daarmee misschien zelfs een effect hebben op de verspreiding van de ziekte.

Eerder onderzoek van hetzelfde team toonde al aan dat ontstekingen de lichaamsgeur doen veranderen. Mogelijk om een signaal aan de omgeving af te geven. Zo kunnen geuren bijvoorbeeld beschermende of reparerende systemen in het lichaam aan zetten, om zelf niet besmet te raken.

In de huidige studie injecteerden de onderzoekers muizen met lipopolysachariden. Dat zijn giftige bacteriën die onder meer ontstekingen in het lichaam veroorzaken en het immuunsysteem activeren. De muisjes worden dan ziek maar kunnen de bacteriën niet overdragen aan anderen. Daarna werden ze in kooitjes geplaatst samen met gezonde diertjes. Speciaal getrainde muizen moesten vervolgens ruiken aan de urine van de zieke en van de gezonde muizen. Zo bleek dat de urine van gezonde partners van de ziek gemaakte muisjes meer leek op die van de zieke muisjes dan op die van gezonde muizen.