Gezondheid

Waarom het AstraZeneca-vaccin je DNA niet kan beschadigen

Het vaccin van Oxford/AstraZeneca brengt een stukje genetisch materiaal van het coronavirus tot in de celkern. Dat stukje draagt de code om de eiwitten van het coronavirus te produceren waartegen we antistoffen aanmaken. In de celkern bevindt zich ook ons eigen genetisch materiaal (DNA). Sommigen vrezen dat het ingebrachte stukje van het coronavirus ons eigen DNA kan aantasten, maar dat klopt niet.

Een pleidooi voor de herwaardering van wetenschapscommunicatie in tijden van crisis

Nog nooit eerder is het belang van wetenschapscommunicatie zo duidelijk gebleken als het voorbije jaar. Ondanks de goedbedoelde overvloed aan informatie lijken veel burgers zich niet meer te kunnen oriënteren in de mist van regels en redeneringen. Hoe kunnen we als onderzoekers leren uit onze fouten en werken naar een samenleving waar de wetenschap het pad naar de waarheid verlicht?

Genetica Hilde Van Esch over heldin Rosalind Franklin, de ontdekster van DNA

Genetica Hilde Van Esch over heldin Rosalind Franklin, de ontdekster van DNA

Rosalind Franklin (1920 – 1958) maakte de allereerste foto van DNA, de belangrijkste bouwsteen van het leven. Ze kreeg daarvoor aanvankelijk weinig erkenning. Mannelijke collega’s noemden haar zelfs een feministische tang en ze pikten haar bevindingen. Klinisch geneticus Hilde Van Esch (KU en UZ Leuven) praat in onze podcast over Franklin en de impact die ze had op de geneeskunde.